torsdag 12 september 2013

Elevexempel från år nio i ämnet Geografi

Eleverna i år nio arbetar kring orättvisor i världen, orsaker till fattigdom, arbete för att minska fattigdom. En uppgift är att skriva en kortare rapport om barns situation i världen. Eleverna skriver och delar dokument genom google drive och läraren ger återkoppling vid flera tillfällen

Uppgiften går i stort ut på att man arbetar för Unicef och har rest runt i världen, genom resorna kan man beskriva problematiken kring barns situation på tre olika platser, dessa beskrivs kortfattat med hjälp av lite statistik. Sedan redogör eleven lite mer kring en av dessa platser för att slutligen välja ett utvecklingsområde som landet borde satsa på för att arbeta mot fattigdomen.

Del av elevexempel för ett tydligt resonemang  i flera led och visar flera tydliga samband på hur bla brist på vatten och fattigdom hänger ihop.

 "Tillgång till vatten, -för att då slipper många att dö av torka och man får man bättre hygien och det leder till att befolkningen blir friskare och man slipper vissa sjukdomar, och då orkar man jobba och orkar man jobba så får man bättre ekonomi. Det leder till att man har råd att köpa mat att barn slipper lida av vitaminbrist och blindhet pga undernäring och dessutom så slipper barnen arbeta eller åtminstone inte lika mycket då man får in mer pengar än tidigare tack vare bättre ekonomi. Det leder till att barnen har tid till att gå till skolan och få en utbildning och det leder till att landet utvecklats och får en bättre ekonomi och då blir det mindre fattigdom och dessutom så blir det mindre överskott av befolkning. Om man har en utbildning så har man inte lika mycket tid att föda barn då man prioriterar andra saker, det leder till mindre spädbarnsdödlighet.

Elev år nio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar